Handleiding voor een geautomatiseerd magazijn
De automatisering van magazijnen wordt aanbevolen aan bedrijven die de logistieke productiviteit willen verhogen, de beschikbare opslagruimte willen optimaliseren en de veiligheid van hun magazijnmedewerkers, goederen en opslagsystemen willen vergroten. Hoe kan men een magazijn automatiseren? Wat zijn de te volgen stappen?
In dit artikel bespreken we de automatisering van magazijnwerkzaamheden. Wij bieden u een handleiding om de handmatige afhandeling stapsgewijs te vervangen door geautomatiseerde oplossingen die de beschikbare middelen optimaliseren en de efficiëntie van logistieke activiteiten verbeteren.
Wanneer is automatisering van een magazijn gewenst?
Handmatig magazijnbeheer, inclusief het handmatig bijhouden van de voorraad met papier en pen, en het afhandelen van goederen met apparatuur zoals pompwagens, brengt een hoog risico op fouten en onnauwkeurigheden met zich mee. Om de exploitatiekosten laag te houden en een efficiënte logistieke dienstverlening te garanderen is het van essentieel belang dat de magazijnmanager de resultaten van de activiteiten controleert om hun doeltreffendheid te analyseren. In het geval van veel voorraadverlies en een groot aantal vergissingen in de bestellingen is het noodzakelijk het magazijn geheel of gedeeltelijk te automatiseren.
Magazijnen die dagelijks een groot aantal bestellingen ontvangen, moeten de digitalisering van hun faciliteiten aanvullen met automatische transport- en opslagsystemen die 24/7 een goede doorstroming garanderen. Daarom is de automatisering van transport- en opslagsystemen aan de orde van de dag: tegen 2026 zal de markt voor automatische logistieke oplossingen meer dan 30 miljard dollar waard zijn, met een jaarlijkse groei van meer dan 14%, volgens een studie van het adviesbureau LogisticsIQ.
Een geautomatiseerd magazijn verhoogt de productiviteit, de efficiëntie en de veiligheid De toepassing van automatische oplossingen voorkomt ook interacties tussen operators en vorkheftrucks in de gangpaden, waardoor het risico van ongevallen afneemt.
Eerste stap: het haalbaarheidsonderzoek. Welke werkzaamheden moeten worden geautomatiseerd?
Veel bedrijven implementeren geen automatische opslagoplossingen in hun magazijnen omdat men automatisering ziet als een "alles of niets"-optie. Deze perceptie komt echter niet overeen met de werkelijkheid aangezien een gedeeltelijk geautomatiseerd magazijn gebruikelijk is bij activiteiten of werkstations, waar de logistiek manager een potentiële productiviteitsverhoging verwacht of een afname van het aantal vergissingen.
Wanneer men gaat bepalen welke activiteiten moeten worden geautomatiseerd, dan moet men in gedachten gehouden dat dit een gangbare oplossing is in het geval van constante en repetitieve goederenstromen. Een uitzondering hierop vormen logistieke omgevingen, waar de opslagomstandigheden de productiviteit van de operator kunnen beïnvloeden. In koelcellen of opslagruimtes met een laag zuurstofgehalte, bijvoorbeeld, kunnen alleen automatische oplossingen een constante workflow waarborgen.
De werkzaamheden die het meest voor automatisering in aanmerking komen zijn die waarbij het risico op vergissingen door handmatige afhandeling het grootst is, zoals bij het laden en lossen, bij de orderpicking, bij het verplaatsen van goederen of bij het in- en uitslaan van pallets in magazijnstellingen.
Voor een goede implementatie en een voorstel dat aan de behoeften van de klant tegemoetkomt, voert de leverancier van de logistieke opslagoplossing een haalbaarheidsonderzoek uit waarin het type laadeenheid, de huidige magazijnindeling en -distributie, de SKU's, de omloopsnelheid van de goederen en de werkzaamheden van de operators zijn verwerkt.
Op basis van dit document wordt een offerte opgesteld met een beschrijving van de automatische oplossingen die de productiviteit, de veiligheid en de efficiëntie van de installatie kunnen verhogen. De leverancier moet bij het door hem voorgestelde geautomatiseerde magazijn ook rekening houden met andere variabelen zoals de winstgevendheid van de klant en het rendement op investering. De opslagoplossing moet dus altijd gebaseerd zijn op de behoeften en middelen van laatstgenoemde.
Stap 2: Implementatie warehouse management software
Een geautomatiseerd magazijn vereist de implementatie van Warehouse Management Software (WMS) die de werking van de hele installatie coördineert, van de bediening van de apparatuur voor goederenafhandeling tot het versturen van instructies naar de magazijnmedewerkers en het verzamelen van informatie over de ontvangst en verzending van goederen.
Vandaar dat u moet vertrouwen op de digitalisering teneinde de vergissingen die voortvloeien uit handmatig beheer te voorkomen. De beheersoftware stuurt de installatie aan en kent aan elk product een opslaglocatie toe op basis van criteria en regels die vooraf door de logistiek manager zijn ingesteld. Bovendien garandeert het digitale beheer van het magazijn de traceerbaarheid van alle afhandelingen: het volgt de passage van elk product door de verschillende zones, waardoor de naleving van de geldende kwaliteitsnormen wordt gewaarborgd.
Naast het feit dat een WMS het magazijnbeheer verbetert, is het tevens de ideale oplossing voor het realiseren van betere resultaten bij het klaarzetten van bestellingen. De beheersoftware synchroniseert hulpmiddelen zoals voice picking of pick-to-light met de RFID-scanners, waarbij de magazijnmedewerkers gedetailleerde instructies ontvangen die hun werk vereenvoudigen en vergissingen bij deze kostbare activiteit voorkomen.
Warehouse Management Software is niet alleen een hulpmiddel om de besluitvorming en coördinatie van de werkzaamheden te automatiseren, maar is ook essentieel bij de implementatie van automatische opslag- en transportsystemen in het magazijn. Met behulp van een Warehouse Control System (WCS) synchroniseert de beheersoftware de handelingen van alle automatische elementen, van gemotoriseerde oplossingen zoals de Pallet Shuttle tot complexere machines zoals transportbanen of magazijnkranen.
Stap 3: Installatie van opslagsystemen
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is een geautomatiseerd magazijn niet bedoeld om het beheer en de uitvoering van alle handmatige werkzaamheden te vervangen door automatische systemen. Daarom is het belangrijk om zich te laten adviseren door een leverancier zoals Mecalux, die een breed scala aan mogelijkheden biedt met verschillende niveaus van automatisering die kunnen worden aangepast aan de behoeften en processen van ieder magazijn.
Er zijn automatische opslagoplossingen op de markt met verschillende niveaus qua complexiteit die aangepast kunnen worden aan de behoeften van de klant. Veel bedrijven starten met de automatisering door de digitalisering van hun magazijnen aan te vullen met een semiautomatisch opslagsysteem zoals de Pallet Shuttle. Deze bestaat uit een op afstand bediende shuttle, die met een vorkheftruck in de magazijnstellingen wordt geplaatst en die de goederen in de opslagkanalen plaatst. De multinational in de chemische industrie, WISAG, heeft voor deze oplossing gekozen om zijn opslagcapaciteit te Krefeld in Duitsland te optimaliseren. Daarbij werd een beroep gedaan op Mecalux. In dit magazijn gebruiken de operators een gebruikersinterface of tablet dat in verbinding staat met Easy WMS, het WMS van Mecalux, waarmee alle shuttles gemakkelijk kunnen worden aangestuurd.
Magazijnen met een groter volume aan laadeenheden kunnen het in- en uitslaan van goederen automatiseren door vorkheftrucks en pompwagens te vervangen door automatische trilaterale magazijnkranen. In tegenstelling tot conventionele magazijnkranen hebben deze robots geen overkoepelend frame nodig, waardoor ze gemakkelijk in elk magazijn kunnen worden geïnstalleerd. Met name om deze reden heeft de Japanse fabrikant van industriële machines, Yamazaki Mazak, de implementatie van deze oplossing in zijn productiecentrum te Worcester in het Verenigd Koninkrijk, aan Mecalux toevertrouwd.
In geautomatiseerde magazijnen met constante en repetitieve goederenstromen is een andere gangbare oplossing de installatie van transportbanden of andere automatische transportsystemen voor zowel pallets als bakken, zoals bijvoorbeeld palletliften en Elektrische Monorailsystemen (EMS). Deze vervangen de handmatige apparatuur voor goederenafhandeling. Deze automatische systemen verhogen de productiviteit doordat de goederen sneller worden verplaatst en verbeteren de veiligheid dankzij de beperking van de interactie tussen operators, laadeenheden en opslagsystemen. Het logistieke centrum van Porcelanosa te Vila-real in Spanje heeft van deze opslagoplossing profijt getrokken. In deze vestiging verbindt een transportbandensysteem de productiecentra met het geautomatiseerde magazijn, waardoor de permanente circulatie van vorkheftrucks wordt vermeden en de goederenstromen worden versneld.
Wanneer de automatisering alle intralogistieke stappen omvat, dat wil zeggen het interne transport, het in- en uitslaan van pallets en de softwarematige besluitvorming, dan is het magazijn volledig geautomatiseerd. Om nog een stap verder te gaan: dark warehouses functioneren zonder verlichting, zonder personeel en zonder onderbrekingen.
Magazijnautomatisering, een proces op maat
Het automatiseren van een magazijn is een stapsgewijs proces dat oplossingen vereist die zijn aangepast aan de logistiek van iedere onderneming, haar kenmerken, haar activiteiten en haar functioneren.
Daarom is het van wezenlijk belang te werken met een intralogistieke leverancier die beschikt over een breed scala aan oplossingen voor alle niveaus van automatisering, van de implementatie van beheersoftware in een magazijn waar handmatig wordt gewerkt tot de robotisering van de volledige goederenstromen.
Mecalux heeft uitgebreide ervaring in de installatie van conventionele, automatische en softwarematige opslagoplossingen, die aan elk gewenst automatiseringsniveau kunnen worden aangepast. Aarzel niet om contact met ons op te nemen, één van onze experts zal u adviseren over de beste automatische oplossing om de productiviteit en efficiëntie van uw magazijn te verhogen.