Pallet Shuttle-systeem
Semiautomatisch compact high performance opslagsysteem waarbij een gemotoriseerd wagentje zich in de opslagkanalen verplaatst om pallets in en uit te slaan.
Het product
De volgende stap in compacte palletsystemen: hogere opslagcapaciteit, snelheid en prestaties
De Pallet Shuttle is een semiautomatische oplossing met hoge opslagdichtheid waarbij een elektrisch aangedreven shuttle op rails rijdt in de opslagkanalen om pallets in en uit te slaan. Alles wordt gedaan door een operator, die de shuttle met een vorkheftruck in de stelling plaatst en via een tablet bestuurt.
Met de Pallet Shuttle wordt een grotere opslagcapaciteit bereikt, wordt de stroom in- en uitgaande goederen vergroot en wordt het aantal opgeslagen SKU's verhoogd in vergelijking met andere compacte oplossingen, zoals inrijstellingen. Het systeem is ook verkrijgbaar in een volledig geautomatiseerde versie met behulp van magazijnkranen of shuttles.
Voordelen van het Pallet Shuttle-systeem
- Bespaar tijd en verhoog de productiviteit: opdrachten worden snel uitgevoerd en de vorkheftruck werkt vanuit het gangpad en hoeft de rekken dus niet in te rijden. Hierdoor kunnen de producten sneller in- en uitgereden worden en ligt het aantal cycli per uur hoger.
- Ruimtebesparing: opslagkanalen kunnen meer dan 60 m diep zijn en de openingen tussen de niveaus zijn minimaal, waardoor de opslagcapaciteit toeneemt.
- Kostenbesparend: aangezien de ruimte optimaal benut wordt, kan het vloeroppervlak worden beperkt. Zo bespaart u op investeringskosten en in koelruimten wordt de te koelen oppervlakte en dus het energieverbruik verminderd.
- Meerdere SKU's: SKU's worden opgeslagen per kanaal, in plaats van per volledige gang, wat een grotere diversificatie van het magazijn mogelijk maakt.
- Compatibel met LIFO en FIFO: producten kunnen worden opgeslagen volgens LIFO (Last In, First Out) of FIFO (First In, First Out).
- Makkelijk te gebruiken: alle functies van het systeem worden bediend met een tablet die beschikt over een intuïtieve gebruikersinterface.
- Veiligheid: aangezien de vorkheftrucks de stellingen niet inrijden, wordt de metalen structuur niet beschadigd en wordt het risico op ongevallen aanzienlijk verminderd.
In vergelijking met andere compacte opslagsytemen is de Pallet Shuttle sneller, wendbaarder en veiliger
Toepassingen van de Pallet Shuttle
Voor ondernemingen die op zoek zijn naar maximale opslagdichtheid en hoge prestaties
De Pallet Shuttle is de perfecte oplossing om de productiviteit in magazijnen te verhogen. Dankzij het systeem wordt de opslagcapaciteit aanzienlijk verhoogd en het laden en lossen van goederen vergemakkelijkt en gestroomlijnd.
Hoe werkt het Pallet Shuttle-systeem?
Halfautomatische oplossing met palletwagentje, vorkheftruck en operator
Met behulp van een vorkheftruck wordt de shuttle naar het kanaal gebracht en vervolgens wordt de pallet op de rails boven de shuttle geplaatst. De shuttle vervoert de pallet vervolgens naar de eerste vrije plaats en legt hem daar neer. Een operator bestuurt de shuttle aan de hand van een tablet.
Getuigenissen
Magazijnopstellingen met het Pallet Shuttle-systeem
Er zijn verschillende opstellingen mogelijk om de beste oplossing te vinden voor de logistieke behoeften van het bedrijf
De keuze voor het type opstelling hangt af van bepaalde factoren zoals de afmetingen van het magazijn, het aantal SKU's, de gewenste opslagcapaciteit, het ladingbeheersysteem of de vereiste goederenstromen.
Pallet Shuttle Onderdelen
Het Pallet Shuttle-opslagsysteem bestaat uit een of meer shuttles, het stellingenblok voor de shuttle, een tablet voor de bediening en een reeks veiligheidsonderdelen die de veiligheid van de operatoren, goederen en het structurele geheel moeten beschermen.
De shuttle is het centrale onderdeel van deze opslagoplossing. De shuttle beweegt mechanisch en autonoom dankzij verschillende elektronische onderdelen (PLC, batterijen, antennes, sensoren, enz.). Het systeem beschikt ook over een aantal beveiligingsfuncties om incidenten te voorkomen.
De stelling voor de shuttle is een compacte structuur die speciaal is ontworpen voor een veilige en soepele verplaatsing van de Pallet Shuttle. Deze bestaat uit een stel rails waarlangs de shuttle beweegt en waarop de pallets rusten.
Naast de verschillende veiligheidsvoorzieningen in de shuttle beschikt het Pallet Shuttlesysteem van Mecalux ook over een reeks aanvullingen die de veiligheid van de operatoren en goederen verzekeren en voldoen aan de huidige regelgeving.
Het besturingssysteem van de Pallet Shuttle
Veelzijdige bediening met een groot aantal functies
Het bedieningssysteem van de Pallet Shuttle zorgt ervoor dat de instructies worden doorgegeven aan de shuttle, via een tablet met WiFi-verbinding. De software is erg gemakkelijk te bedienen, aangezien de gebruikersinterface zeer intuïtief is. Met de tablet kunt u alle taken uitvoeren.
Catalogi
Handleiding veiligheid in het magazijn
Werking, gebruik, service en onderhoud van het Pallet Shuttle-systeem
DownloadVeelgestelde vragen
De Pallet Shuttle, ook bekend als de Radio Shuttle, is een semiautomatisch compact opslagsysteem dat maximaal gebruik maakt van het beschikbare oppervlak om een grotere opslagcapaciteit te bereiken. Het systeem bestaat uit een elektrisch aangedreven shuttle die vanop afstand wordt bestuurd door een operator en zich over rails in de opslagkanalen beweegt om de pallets autonoom in en uit te slaan.
De Pallet Shuttle is de volgende evolutie in vergelijking met traditionele opslagsystemen met groepering. Vergeleken met inrijstellingen, bijvoorbeeld, maakt de Pallet Shuttle het mogelijk een grotere verscheidenheid aan goederen op te slaan. In plaats van één SKU voor de hele gang kan met nu per opslagkanaal een andere SKU opslaan. Bovendien rijden er geen vorkheftrucks in de Pallet Shuttle stellingen. Dit versnelt het laden en lossen en verhoogt de operationele veiligheid door het risico op botsingen en ongevallen aanzienlijk te verminderen. In vergelijking met pushback stellingen of doorrolstellingen maakt de Pallet Shuttle daarentegen een grotere kanaaldiepte en een beter gebruik van de hoogte van het magazijn mogelijk.
Natuurlijk. In hetzelfde magazijn kunnen verschillende opslagsystemen naast elkaar bestaan (conventionele stellingen, inrijstellingen, Pallet Shuttle, enz.). Een vaak voorkomende combinatie is bv.: een zone met conventionele stellingen voor de opslag van diverse SKU's met weinig pallets een andere zone met Pallet Shuttle stellingen voor de opslag van meer homogene goederen met veel pallets per SKU.
Ja, door de nodige liggers en rails toe te voegen waardoor de shuttle in de rekken kan rijden.
De Pallet Shuttle is een semiautomatisch systeem waarbij de shuttle de lading automatisch in de rekken verplaatst. Er is echter nog steeds een operator nodig om de shuttle in de stelling te plaatsen en uit de stelling te halen, om de pallets aan de ingang van het kanaal te plaatsen of op te pikken en om de tablet te bedienen.
Mecalux biedt echter ook een volautomatisch alternatief, de automatische Pallet Shuttle. Hierbij wordt de vorkheftruck vervangen door een magazijnkraan of een stel automatische shuttles die de wagen en het pallet volledig autonoom van de invoerposities naar elk opslagkanaal brengen. Alle bewegingen in dit systeem worden rechtstreeks door de software aangestuurd.
Ja, dat is net een van de belangrijkste voordelen. Eerst en vooral hoeven bestuurders met hun heftrucks niet in de stellingen te rijden, zoals bij inrijstellingen het geval is. De shuttle wordt geleverd met een bijbehorende CE-markering en is ook uitgerust met meerdere systemen die zorgen voor een correcte positionering binnen de rails en de shuttle onmiddellijk stoppen als hij een onverwacht voorwerp tegenkomt. De installatie is ook uitgerust met veiligheidshekken om de toegang van operatoren tot de werkzones van de shuttle te beperken en netten om doorgangen of werkzones te beschermen tegen het risico van vallende lasten.
Eerst plaatst de operator met een vorkheftruck de shuttle aan de ingang van het opslagkanaal. Vervolgens plaatst de operator de pallets op de rails van het kanaal, net boven de shuttle. Via de tablet activeert de operator de shuttle, die vervolgens de pallet iets optilt en naar de diepst vrije plaats brengt, waar de pallet wordt afgezet. Dit proces wordt herhaald totdat het kanaal vol is. Alvorens een pallet op de laatste positie te plaatsen, haalt de operator de shuttle op. Voor het uitslaan van pallets is de werkwijze omgekeerd. Als er volgens de FIFO-modus wordt gewerkt, worden de pallets via de andere kant van de stelling uitgehaald.
Ja, het Pallet Shuttle-systeem kan werken volgens FIFO (first in, first out), waarbij de eerst opgeslagen pallet ook als eerste wordt uitgehaald. Hiervoor moeten twee werkgangen worden voorzien. Een gang vooraan van waaruit de pallets worden ingeladen en gang achteraan van waaruit de goederen worden uitgehaald. Op die manier is er geen interferentie tussen beide activiteiten.
Het systeem is schaalbaar en er kunnen naar behoefte shuttles worden toegevoegd. Het aanbevolen aantal shuttles wordt bepaald door het vereiste aantal cycli/uur en ook door het aantal operatoren dat in elke shift werkzaam is. Er kunnen tot 18 shuttles kunnen worden bediend vanaf één tablet.
Ja, maar daarvoor moet de halve of onregelmatige pallet eerst op een standaardpallet worden gemonteerd die als "slave" fungeert.
Dit is hoogst onwaarschijnlijk, aangezien de shuttle beschikt over een waarschuwingslampje dat de operator toont dat het laadniveau laag is. Als de accu volledig leeg raakt en de wagen aan de voorzijde van het kanaal blijft staan, kan een reserveaccu worden geplaatst om de shuttle opnieuw te laten werken. Als de shuttle op een diepere plaats zou vastlopen, dan wordt een tweede shuttle ingereden die de lege shuttle dan wegsleept.
De Easy WMS warehouse management software van Mecalux beschikt over een Pallet Shuttle-module. Deze functionaliteit vereenvoudigt en versnelt het werk van de operator omdat het WMS en de bediening van de Pallet Shuttle op één scherm staan.
Elke shuttle kan tot 1.500 kg dragen.
De shuttle kan een maximumsnelheid bereiken van 90 m/min zonder lading en 45 m/min met lading.
De shuttle tilt de pallet in ongeveer 2 seconden op.
Ja. Er zijn twee soorten shuttles afhankelijk van de bedrijfstemperatuur: shuttles die werken bij kamertemperatuur (van +5 ºC tot +45 ºC) en shuttles die werken bij koel- en vriestemperaturen (van -30 ºC tot +5 ºC). Shuttles die werken in koude werkzaamheden worden beschermd en verwarmd om schade aan de elektronica te voorkomen.
Elk type shuttle wordt op zijn beurt aangeboden in drie afmetingen, aangepast aan de meest voorkomende palletmaten. Bij elke opstelling is de afmeting van de voorzijde van de shuttle hetzelfde, aangezien bij het Pallet Shuttle-systeem de pallet langs de breedste kant (1.200 mm) wordt gehanteerd. Wat verschilt is de afmeting van de onderkant, aangezien elke opstelling overeenkomt met een verschillende palletdiepte (800, 1.000 en 1.200 mm).
De lithiumbatterijen die de Pallet Shuttle aandrijven, hebben een autonomie van maximaal 10 uur op volle capaciteit, afhankelijk van de temperatuur en de belasting.
De oplaadtijd voor de lithiumbatterijen die in de Pallet Shuttle worden gebruikt, bedraagt 4 tot 5 uur.
Voor een ononderbroken werking van het systeem worden reservebatterijen aanbevolen.
Er is geen technische beperking op de hoogte of de diepte van de stellingen en de afmetingen hangen af van de specifieke behoeften van elk magazijn. De homogeniteit van de goederen en het aantal pallets per SKU bepalen de diepte van de kanalen. De hoogte wordt bepaald door de maximale hefcapaciteit van de gebruikte vorkheftrucks en de hoogte van het magazijn.
Vraag een deskundige