Automatisch Pallet Shuttle-systeem
Volledig geautomatiseerde, compacte oplossing voor palletopslag die de magazijncapaciteit en productiviteit verhoogt.
Het product
Volledige automatisering van compacte opslag om magazijnprestaties te verbeteren
Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is een compact opslagsysteem dat gebruik maakt van een elektrische shuttle om de pallets autonoom in en uit de stellingen te slaan. De shuttle wordt aangevuld met automatische transportapparatuur (magazijnkranen of aanvoerwagens) die de aanvoerwagen van de invoer- en uitvoerposities naar de verschillende opslagkanalen verplaatsen.
Deze oplossing combineert opslag met hoge dichtheid en automatisering vergroot de opslagcapaciteit aanzienlijk en intensiveert de stroom van inkomende en uitgaande goederen aanzienlijk. Dit maximaliseert het gebruik van de beschikbare ruimte en de productiviteit van het magazijn.
Voordelen van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem
- Verhoogde productiviteit: sterke toename van het aantal cycli/uur in vergelijking met andere compacte opslagsystemen, vooral in combinatie met de aanvoerwagens.
- Verhoogde opslagcapaciteit: met stellingen tot 40 m hoog en opslagkanalen tot 45 m diep maakt het Automatisch Pallet Shuttle-systeem maximaal gebruik van de beschikbare ruimte.
- Volautomatisch beheer: de volledige automatisering van de bewerkingen optimaliseert de bewegingen, zorgt voor een perfecte voorraadcontrole en vermijdt fouten.
- Hoge rijsnelheid: de hoge rijsnelheid van de shuttle (72 m/min met lading en 108 m/min zonder lading) vermindert de tijd die nodig is om inkomende en uitgaande goederen te verwerken.
- Ononderbroken werking: de supercondensatoren van de shuttle worden automatisch opgeladen wanneer deze aan boord van de magazijnkraan of aanvoerwagen is, zodat hij altijd gebruiksklaar is.
- Grote veelzijdigheid: in elk opslagkanaal kan een ander SKU worden opgeslagen en er kan worden gewerkt met pallets van verschillende afmetingen en breedtes.
- Energiebesparing in koel- en vrieshuizen: groepering vermindert het volume lucht dat gekoeld moet worden in koel- en vrieshuizen.
- Veiligheid: de shuttle kan pallets met absolute precisie oppakken en neerzetten. Bovendien zijn er aanzienlijk minder vorkheftrucks en andere transportvoertuigen nodig, wat de veiligheid in het magazijn verhoogt.
- Integrale oplossing: Mecalux draagt zorg voor het ontwerp, productie, installatie en opstart van alle onderdelen van het systeem: van de rekken, de shuttle en de automatische behandelingsapparatuur (magazijnkranen of aanvoerwagens) tot de transportbanden, de besturingssoftware en de Warehouse Management Software.
We hebben de stroom van inkomende en uitgaande goederen vergroot, het laadproces van vrachtwagens geoptimaliseerd en het aantal fouten verminderd
Toepassingen van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem
Perfecte oplossing voor het geautomatiseerde beheer van magazijnen met een hoge omloopsnelheid
De invoering van een magazijnen met een automatisch Pallet Shuttle is vooral aan te raden in bedrijven die maximaal gebruik willen maken van de beschikbare ruimte en een aanzienlijke verhoging van de productiviteit om een groot aantal pallets per uur te verplaatsen.
Opstellingen met een Automatisch Pallet Shuttle-systeem
Volledige automatisering van het inslaan en uitslaan van ladingen op pallets
In magazijnen met het Automatische Pallet Shuttle-systeem wordt de vorkheftruck die in de halfautomatische variant wordt gebruikt, vervangen door volledig autonome apparatuur (magazijnkranen of aanvoerwagens), waardoor de benodigde tijd voor elke bewerking aanzienlijk wordt verkort.
Getuigenissen
Hoe werkt het Automatisch Pallet Shuttle-systeem
Twee bedrijfsmodi: met magazijnkranen en met aanvoerwagens
Elke opstelling van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem werkt anders. Bij de opstelling met magazijnkranen staat er één magazijnkraan in elk gangpad, met een enkele shuttle die alle opslagniveaus bedient. Bij de opstelling met aanvoerwagens wordt op elk niveau van elk gangpad van het magazijn een aanvoerwagen en shuttle geplaatst.
Onderdelen van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem
Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem bestaat uit vier basisonderdelen: de compacte stellingblokken, de elektrische shuttle die door de opslagkanalen rijdt om pallets op te pikken en neer te zetten, de transportuitrusting (magazijnkraan of aanvoerwagen) die de shuttle door het gangpad beweegt en de kopse kant voor het in- en uitvoeren van pallets.
De pallet shuttle is het centrale onderdeel van het systeem, omdat deze de laadeenheid ondersteunt en in de kanalen wordt geplaatst om pallets op te halen en neer te zetten. Het is een compact apparaat met uitstekende prestaties dat snel en veilig werkt.
In deze variant beweegt een automatische magazijnkraan door het gangpad om de shuttle tussen de invoer- en uitvoerposities en de verschillende opslagkanalen te verplaatsen.
In deze opstelling wordt de shuttle ook automatisch verplaatst tussen de invoer- en uitvoerposities en de opslagkanalen met een automatisch systeem bestaand uit aanvoerwagens en kranen.
Catalogi
Veelgestelde vragen
Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is een opslagsysteem met hoge dichtheid dat gebruik maakt van elektrische shuttles en autonome hanteringsapparatuur (magazijnkranen of aanvoerwagens) om pallets automatisch in en uit de stellingen te halen. Dit verhoogt de productiviteit van het magazijn en maximaliseert het gebruik van de beschikbare ruimte.
Het belangrijkste verschil tussen de twee systemen ligt in de manier waarop de laadeenheden naar de ingang van de opslagkanalen worden verplaatst. In de semiautomatische variant worden zowel de shuttle als het pallet die verplaatst moet worden naar het kanaal verplaatst en erin geplaatst met een vorkheftruck. Bij de automatische oplossing daarentegen wordt deze handeling uitgevoerd door magazijnkranen of aanvoerwagens, zodat beide acties volledig geautomatiseerd zijn.
Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is een zeer handige oplossing voor magazijnen met een hoge omloopsnelheid waar het essentieel is om de beschikbare opslagruimte maximaal te benutten. Het is ook een perfect systeem voor bedrijven met een groot aantal producten met SKU's die een gemiddelde tot grote omloopsnelheid kennen of met een groot aantal pallets per SKU. Tot slot is het Automatisch Pallet Shuttle-systeem ook aan te raden voor opslag in koelcellen: de groepering zorgt voor aanzienlijke energiebesparingen door het volume van de te koelen lucht te verminderen en de automatisering betekent dat het niet nodig is om operatoren bloot te stellen aan lage temperaturen.
De keuze van de verwerkingsapparatuur hangt af van het aantal inkomende en uitgaande bewegingen dat vereist is. In de goedkopere configuratie met magazijnkranen bedient een enkele elektrische shuttle de verschillende opslagniveaus aan beide kanten van het gangpad. Dit beperkt de capaciteit, dus is slechts aanbevolen als het aantal cycli per uur geen prioriteit is. De opstelling met aanvoerwagens maakt de beweging van één aanvoerwagen per opslagniveau mogelijk, waardoor het aantal cycli/uur wordt vermenigvuldigd met het aantal opslagniveaus.
Bij een uitvoering van de Pallet Shuttle met aanvoerwagens moeten er minimaal twee liften per gangpad worden geïnstalleerd, één voor in- en één voor uitgang. Als er een hoger aantal cycli per uur nodig is, is het ook mogelijk om twee invoer- en twee uitvoerliften in hetzelfde gangpad te installeren.
De shuttle die wordt gebruikt in het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is verkrijgbaar in drie afmetingen, aangepast aan de meest gangbare palletmaten. De voorzijde is hetzelfde voor alle drie de modellen, aangezien het pallet langs de breedste kant (1.200 mm) wordt gehanteerd. De afmeting van de onderkant varieert echter, omdat deze geschikt is voor verschillende palletdieptes (800, 1.000 en 1.200 mm).
Ja, maar niet rechtstreeks. Om bijvoorbeeld een pallet met onregelmatige afmetingen neer te zetten, moet deze worden geplaatst op een standaardpallet, dat als "slavepallet" fungeert en dat compatibel is met de shuttle en de stellingen. Voor de opslag van speciale ladingen zoals IBC-containers of big bags geldt hetzelfde: de laadeenheid wordt op een pallet geplaatst, die vervolgens op de rails van de stellingen wordt geplaatst.
Ja. Voor de werking van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem zijn twee programma's nodig: Warehouse Management Software (WMS), die de voorraad controleert en de locaties toewijst aan de verschillende laadeenheden, en Warehouse Control-systemen (WCS), die de verplaatsingsinstructies naar de automatische hanteringsapparatuur stuurt. Mecalux kan beide types software leveren.
De shuttle ondersteunt lasten tot 1.500 kg.
De shuttle heeft een snelheid van 108 m/min zonder lading en met lading van 72 m/min.
Het pallet shuttle systeem is ontworpen om bij uiteenlopende temperaturen te werken: het is bestand tegen temperaturen tussen -30°C en +45°C.
De shuttles werken ononderbroken omdat de supercondensatoren automatisch worden opgeladen aan boord van de magazijnkraan of aanvoerwagen. De herlaadtijd is variabel, afhankelijk van de diepte van de kanalen en het gewicht van de ladingen. Over het algemeen zijn supercondensatoren volledig opgeladen in minder dan 25 seconden stand-by.
Ja, absoluut: er is geen risico op aantasting of ontsteking. Bovendien zijn ze onderhoudsvrij, perfect geschikt voor intensief gebruik en hebben ze een lange levensduur.
Vraag een deskundige