Automated guided vehicles stimuleren het magazijn
Automated guided vehicles (AGV's) worden vaak gebruikt om de verplaatsingen van goederen tussen verschillende zones in het magazijn te automatiseren. Deze AGV's hebben geen bestuurder nodig en zijn uitgerust met verschillende navigatiesystemen waarmee de routes worden bepaald. In de logistiek vervangen deze automatisch geleide voertuigen de handmatige apparatuur voor goederenafhandeling waardoor de constante en de zich herhalende verplaatsingen van de goederenstromen worden versneld.
Sinds de uitvinding in 1953 door de Amerikaanse ingenieur Arthur Barret hebben automated guided vehicles zich verder ontwikkeld van het eerste onbemande voertuig, de Guide-O-Matic, tot de huidige heftrucks met inductiegeleiding.
Wat zijn automated guided vehicles (AGV's)?
Automatisch geleide voertuigen (ook bekend als AGV's) zijn automatische, chauffeurloze voertuigen die goederen verplaatsen tussen twee punten in een magazijn of tussen twee met elkaar verbonden installaties. Ze versnellen de goederenstromen met zware goederen door middel van een vooraf ontworpen circuit.
Deze oplossingen worden steeds vaker gebruikt in industriële omgevingen om de snelheid en veiligheid van automatische magazijnen te garanderen, waarbij de tijd die nodig is om laadeenheden te verplaatsen wordt teruggebracht. Uit een onderzoek van Grand View Research bleek dat de markt voor automatische geleide voertuigen (AGV's) in 2020 al 339 miljard dollar waard zou zijn.
In het rapport is ook voorspeld dat de markt tussen nu en 2028 met 13,8% zal groeien aangezien deze apparatuur een effectieve oplossing is voor het vervangen van traditionele vorkheftrucks bij het laden en lossen van vrachtwagens, voor het onderling verbinden van de opslagzones en de productielijnen, en voor het verplaatsen van producten naar de verschillende pickzones.
AGV-geleidingssystemen
Automatisch geleide voertuigen kunnen worden ingedeeld op basis van het geleidingssysteem dat de verplaatsingen mogelijk maakt:
- Inductiegeleiding: de machine verplaatst zich dankzij een geleidingsdraad die in de magazijnvloer is aangebracht. Deze methode is alleen effectief als de goederenstroom continu en repetitief is aangezien elke verandering de verplaatsing van de geleidingsdraad vereist.
- Digital vision: het voertuig maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om de optimale route te bepalen. Dit is mogelijk dankzij de 360° vision-camera's die het voertuig in staat stellen om de omgeving voortdurend te analyseren.
- Optoelectronics: het voertuig verplaatst zich met behulp van een reflecterende strip die op de te volgen route wordt geplaatst. Dit wordt door het apparaat geïdentificeerd met behulp van een lichtgevoelige reflector. In tegenstelling to inductiegeleiding vereist deze methode geen extra inspanningen.
- Lasergeleiding: de machine maakt gebruik van lasergeleiding om de exacte positie in het magazijn te bepalen op basis van een plattegrond die in het geheugen is opgeslagen. Dit geleidingssysteem maakt kabels of reflectors overbodig.
- 2D-3D mapping: automated guided vehicles vereisen geen installatie van externe elementen. De machine maakt gebruik van een reeks sensoren zoals de camera, ultrasound en andere technologieën, om een virtuele kaart van de installatie te maken, waardoor het apparaat zich in alle veiligheid kan verplaatsen.
Welke soorten automatisch geleide voertuigen zijn verkrijgbaar?
Er zijn verschillende soorten automated guided vehicles op de markt. Hieronder volgen de voornaamste:
- Voertuigen voor één laadeenheid: dit zijn automatische transportsystemen die één laadeenheid zoals een pallet, rol, magazijnbak of andere bulkeenheid per verplaatsing kunnen verwerken.
- Vorkheftrucks: net als traditionele heftrucks kunnen ze één of meerdere pallets afhandelen. De vorken van deze automatische trucks zijn uitgerust met sensoren om ervoor te zorgen dat goederen veilig worden geladen en gelost.
- Elektrische trekkers: dit zijn voertuigen die als functie hebben om ander niet-gemotoriseerd materieel te verplaatsen zoals de opleggers van een tugger train. Deze oplossing bestaat onder andere uit verhoogde platforms, gemotoriseerde rollen of een trolleysysteem dat het eenvoudiger maakt om goederen op en van de trekker te laden en te lossen.
Hoe werkt een automated guided vehicle?
Automatische geleide voertuigen bewegen zich door het magazijn met behulp van een sensorgestuurd systeem in combinatie met software dat geïntegreerd kan worden met een Warehouse Control System (WCS) of een Warehouse Management Systeem (WMS).
Dankzij automatisering beweegt het systeem altijd langs een vooraf bepaalde route en met een beheerste snelheid. Meestal zijn deze machines ook uitgerust met extra componenten om de veiligheid van de bestuurders, de goederen en het voertuig zelf te garanderen, zoals veiligheidsbumpers of intelligente sensoren/scanners waarmee bewegingen in de buurt kunnen worden gedetecteerd.
De voordelen en nadelen van automatisch geleide voertuigen (AGV's)
Automated guided vehicles brengen extra voordelen met zich mee voor het magazijn:
- Ze garanderen regelmatige goederenstromen: AGV's volgen een vooraf bepaalde route om de constante circulatie van ladingen tussen twee zones van het magazijn te waarborgen.
- 24-uurs cycli: met deze oplossing worden werkstromen geautomatiseerd waardoor magazijnmedewerkers meer tijd overhouden voor activiteiten met een hogere toegevoegde waarde.
- Minder risico op ongelukken: om zich door het magazijn te verplaatsen zijn automated guided vehicles voorzien van veiligheidssystemen zodat er geen botsingen voorkomen met operators.
Deze automatische systemen voor goederenafhandeling hebben echter ook nadelen:
- Geringe flexibiliteit: de meeste AGV's, met uitzondering van voertuigen die worden geleid door kunstmatige intelligentie, maken nog steeds gebruik van starre systemen zoals laser- of inductiegeleiding die uniforme goederenstromen vereisen.
- Inadequate oplossing voor de opslag van grote hoeveelheden: automated guided vehicles zijn een oplossing voor het verplaatsen van eenheidsladingen en zijn daarom van weinig nut als het volume van de bestellingen groot is. In dat geval kunnen ze worden vervangen door automatische transport- en opslagsystemen zoals rollenbanen of Miniloads.
Automatiseringsoplossingen: wanneer moeten AGV's worden geïnstalleerd?
Het gebruik van automatische geleide voertuigen is heel gebruikelijk in industriële omgevingen, vooral daar waar lean manufacturing of just-in-time strategieën worden toegepast in het productiecentrum. De reden hiervoor is dat deze oplossing de afstand tussen het magazijn en het productiecentrum overbrugt en ervoor zorgt dat de productielijnen van de benodigde grondstoffen worden voorzien.
In magazijnen die een groter aantal bestellingen moeten afhandelen kan het zijn dat AGV's niet aan de logistieke behoeften kunnen voldoen, omdat automated guided vehicles een beperkte laadcapaciteit hebben. Andere automatische oplossingen zoals rollenbanen, zijn daarentegen in staat om een continue goederenstroom tussen twee zones in het magazijn te handhaven wanneer het volume hoog is.
Automatisch geleide voertuigen zijn over het algemeen een perfecte aanvulling op automatische opslag- en transportsystemen. Deze hebben specifieke taken zoals het verplaatsen van de zwaarste producten tussen twee zones van het magazijn, het laden en lossen van goederen bij de ingang van het automatische magazijn, of het verbinden van het magazijn met de productiebuffer buiten het gebouw.
Voorbeelden van automatische geleide voertuigen
Automated guided vehicles zijn dé oplossing voor het sneller verplaatsen van de goederenstromen. De Franse fabrikant van kantoorbenodigdheden Clairefontaine heeft bijvoorbeeld automated guided vehicles geïntroduceerd voor het interne transport van goederen waardoor de veiligheid in de gangpaden van het magazijn is verbeterd. Het logistieke centrum dat wordt aangestuurd door het Easy WMS van Mecalux bestaat uit drie volledig geautomatiseerde magazijnen.
AGV's vervullen dezelfde functie in het magazijn van Kern Pharma te Terrassa in Spanje. Hier haalt de apparatuur pallets op bij de productielijnen en plaatst ze op de transportbanden van het automatische magazijn dat door Mecalux is gebouwd. In dit geval functioneren de voertuigen door middel van lasergeleiding.
De Zwitserse farmaceutische multinational Novartis moest ook de logistiek en goederenstromen in Polen stimuleren. Hiertoe bouwde Mecalux een nieuw automatisch magazijn van 27 meter hoog dicht bij het productiecentrum. Goederen worden tussen de twee installaties vervoerd met automatisch geleide voertuigen. "Automatisering is een prioriteit voor Novartis en dit geldt ook voor intern transport", zegt Tomasz Marchewa, Supply Chain Manager van het bedrijf.
Bij Renault wordt de verbinding tussen het magazijn en het productiecentrum geautomatiseerd door AGV's. Aangestuurd door de beheersoftware van Mecalux plaatsen de magazijnmedewerkers de grondstoffen die overeenkomen met de productieorders in de stellingen, zodat de automated guided vehicles ze naar het productiecentrum kunnen verplaatsen.
Automatisch geleide voertuigen: laadeenheden worden snel door het magazijn verplaatst
Automated guided vehicles zijn een goede eerste stap in de richting van de automatisering omdat deze de traditionele vorkheftrucks vervangen voor het uitvoeren van repetitieve handelingen, zodat de operators zich kunnen concentreren op taken met een hogere toegevoegde waarde. Deze voertuigen dienen evenwel als een aanvulling op andere transport- en opslagoplossingen en vervullen taken zoals het afhandelen van zware goederen of het laden en lossen van producten.
Wenst u een deel of uw volledige magazijn te automatiseren? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, onze experts adviseren u graag over de beste oplossing voor uw bedrijf.