Unified commerce: de winkelervaring die verder gaat dan de omnichannel strategie
De unified commerce strategie is een verdere ontwikkeling van de omnichannel, en heeft als doel de communicatie tussen het bedrijf en de klant soepeler te laten verlopen, door het beheer van de verschillende verkoopkanalen te centraliseren.
Unified commerce gaat verder dan de omnichannel strategie doordat alle communicatiekanalen met de klant in één platform worden ondergebracht. Het doel is om de interacties van klanten met fysieke winkels, mobiele applicaties en de webwinkels centraal en in real time te beheren. De klant moet zonder problemen van het ene naar het andere kanaal kunnen overschakelen.
Unified commerce, de definitie
Unified commerce verwijst naar een proces dat tot doel heeft, alle verkoopkanalen en alle interacties met de klant volledig te integreren. De onderneming beschikt over één enkel platform waar de informatie met betrekking tot alle activiteiten wordt gecentraliseerd, zodat de verschillende kanalen in real time kunnen worden gevolgd en de voorraden over de hele linie kunnen worden beheerd.
Dankzij unified commerce en de implementatie van één enkel beheerplatform kan de volledige klantervaring, zowel fysiek als virtueel, volledig worden geïntegreerd, wat een naadloze ervaring voor alle klanten mogelijk maakt:
- Alle gegevens die tijdens het aankoopproces worden gegenereerd worden verzameld, ongeacht het gebruikte kanaal.
- Alle voorraadinformatie wordt in real time weergegeven, ongeacht de opslaglocaties.
- Inzicht hebben in alle KPI's oftewel Key Performance Indicators, waardoor vergissingen en ondoelmatigheden in het hele verkoopproces gemakkelijk kunnen worden opgespoord, zowel online, offline als hybride.
- Er kan een betere service worden geboden, aangezien de klant te allen tijde kan kiezen hoe hij met het bedrijf wenst te communiceren, op welke manier hij contact wil opnemen met de klantenservice, op welke wijze hij de bestelling wil afhalen of hoe hij een bestelling wil retourneren en tegen welke voorwaarden.
Dankzij deze verkoopstrategie en klantenservice wordt de interactie tussen het bedrijf en de klant verbeterd, wat zorgt voor een betere algehele winkelervaring.
Unified commerce versus omnichannel
Unified commerce platforms onderscheiden zich van de omnichannel door hun interconnectiviteit. Bij omnichannel wordt elk kanaal beheerd door aparte beheersoftware die niet of nauwelijks met elkaar in verbinding staan of met elkaar communiceren. Bij unified commerce daarentegen worden alle verkoopkanalen geïntegreerd in één platform waarbij alle informatie wordt gecentraliseerd. Het belangrijkste verschil tussen omnichannel en unified commerce schuilt dan ook in de manier van digitaliseren: unified commerce is een platform waarin alle kanalen worden samengebracht.
Integratie voorkomt kostbare vergissingen die kunnen optreden wanneer afzonderlijke systemen worden gebruikt. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat artikelen die niet meer in voorraad zijn, toch worden verkocht als gevolg van een gebrek aan communicatie. Wanneer het beheer in één systeem is geïntegreerd, komen dergelijke situaties bijna niet meer voor, wat leidt tot meer tevreden klanten.
Omnichannel en unified commerce stellen de klant centraal. Bij omnichannel worden alle communicatiekanalen met elkaar verbonden om de klantenservice te verbeteren, terwijl unified commerce een stap verder gaat en gericht is op het centraliseren van het beheer van alle kanalen met als doel, het bieden van een betere winkelervaring.
Warehouse Management Software voor unified commerce
Easy WMS van Mecalux kan met elk unified commerce platform worden gecombineerd, waardoor de winkelervaring wordt verbeterd. De applicatie beschikt over een aantal geavanceerde functionaliteiten om het beheer van e-commerce bestellingen, de opslag van goederen, het klaarzetten van bestellingen of de leveringen aan winkels vanuit de magazijnen van het bedrijf te vereenvoudigen.
De modules Store Fulfillment, WMS voor e-commerce en Marketplace & E-commerce Platform Integration zorgen voor een betere interactie tussen de gebruikers en een efficiënte logistieke dienstverlening. Deze geavanceerde functionaliteiten zijn ontwikkeld om de problemen op te lossen die ontstaan bij het afhandelen van e-commerce bestellingen, zoals het bepalen van de orderpickroutes, het consolideren van bestellingen of het synchroniseren van de voorraden tussen het magazijn en de verschillende verkooppunten.
Deze softwareoplossingen worden gekoppeld aan bestaande unified commerce technologieën. Easy WMS verzamelt alle logistieke informatie die in het magazijn wordt gegenereerd en stelt deze beschikbaar aan het unified commerce platform. Gegevens en KPI's afkomstig vanuit het logistieke centrum zullen zodoende toegankelijk zijn voor de rest van het bedrijf en het uitgangspunt vormen voor het verbeteren van de klantenservice en de algehele winkelervaring.
Unified commerce: integratie van alle verkoopkanalen in één platform
In het streven naar een betere klantenservice vormt unified commerce de volgende stap naar de digitalisering van processen. Deze strategie is een verdere ontwikkeling van de omnichannel, met dit verschil dat alle kanalen volledig geïntegreerd zijn in één enkel platform, en centraal beheerd worden.
Mecalux biedt digitale oplossingen aan die de unified commerce aanvullen en daardoor efficiënter zijn met betrekking tot e-commerce uitdagingen. Wilt u de productiviteit van uw bedrijfsactiviteiten verhogen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, onze experts adviseren u graag over de beste oplossing voor uw bedrijf.