SKU proliferation: hoe met succes veel SKU's beheren?
SKU proliferation is een proces waarbij een bedrijf steeds meer producten of SKU's aan zijn voorraad toevoegt. Als de vraag naar een van onze artikelen de pan uit swingt, waarom dan geen varianten van hetzelfde artikel op de markt brengen om aan die vraag te voldoen? Dat is goed voor de verkoop en dus de inkomsten!
Dit klinkt misschien als een geweldig idee, maar de waarheid is dat de wildgroei aan SKU's gevolgen heeft voor de productie en de logistiek. Bedrijven hebben een flexibele toeleveringsstrategie nodig die hen helpt om meer producten in voorraad te nemen en tegelijk een groeiend aantal bestellingen te verwerken.
In dit artikel bekijken we wat SKU proliferation is, welke gevolgen dit heeft voor de logistiek en hoe bedrijven dit fenomeen kunnen aanpakken.
Wat is SKU proliferation?
We kunnen SKU proliferation definiëren als het proces waarbij meer artikelen aan de voorraad worden toegevoegd om meer klanten te bereiken en daardoor de verkoop te stimuleren. Door de technologische vooruitgang en marktveranderingen, zoals de opkomst van omnichannel, moeten bedrijven nieuwe items aan hun catalogus toevoegen.
Een bedrijf kan het aantal SKU's (Stock Keeping Units) dat het verkoopt vergroten om zijn klantenbestand te vergroten. Een bedrijf dat mondwater verkoopt, zou bijvoorbeeld veel verschillende smaken kunnen produceren om meer klanten tevreden te stellen. Zo kan elke klant de smaak vinden en kopen die hij het lekkerst vindt, zonder dat hij bij de concurrentie hoeft te zoeken.
Nadelen van SKU proliferation
De wildgroei aan SKU's maakt de logistiek echter complexer en vereist een zeer strikte voorraadcontrole. Hieronder belichten we enkele van de nadelen:
- Geen vraagplanning. Alvorens het aantal SKU's uit te breiden moet er een studie gebeuren van de potentiële klanten en de marktsituatie.
- Grote kans op fouten. Bedrijven die een grote voorraad beheren, lopen een groot risico fouten te maken bij de opslag en orderpicking. Ook bestaat de mogelijkheid dat sommige artikelen verouderd raken.
- Hogere kosten. Meer producten in voorraad betekent hogere opslagkosten. Bovendien zijn er meer middelen nodig om de goederen te beheren (operatoren om de goederen op te slaan en orders te picken, behandelingsapparatuur, enz.).
- Vast kapitaal. SKU proliferation betekent dat een grote hoeveelheid voorraad in het magazijn vastligt. Tenzij de omloopsnelheid van deze producten hoog ligt en zij dus snel worden verdeeld, zullen de meeste SKU's lang in voorraad blijven. Dit kapitaal kan dan niet voor andere zaken worden gebruikt.
Vanwege de risico's die inherent zijn aan SKU proliferation gaan sommige bedrijven dit fenomeen tegen via een tegenovergestelde strategie: SKU-rationalisatie. Dit betekent dat het aantal SKU's wordt beperkt, waarbij enkel de bestverkopende of meest rendabele worden behouden, om de opslag- en beheerskosten te verminderen. Op die manier wordt de winstgevendheid van het bedrijf verhoogd, maar ten koste van de zichtbaarheid van het bedrijf.
SKU-beheer in het magazijn
De enige manier om een toenemend aantal SKU's op te vangen is een optimale organisatie van het magazijn.
Ten eerste wordt snel omschakelen onontbeerlijk. De bewegingen in de magazijnen moeten snel genoeg zijn om een vlotte distributie van goederen te garanderen (en dus meer artikelen te ontvangen en op te slaan).
Ook kan het magazijn natuurlijk te klein worden naarmate het aantal SKU's toeneemt. Daarom is het ideaal om opslagoplossingen te hebben die niet alleen zoveel mogelijk producten herbergen, maar ook het beheer van de goederen vergemakkelijken. Voor pallets zijn verrijdbare stellingen een goede oplossing om de opslagcapaciteit te vergroten en toch directe toegang tot de SKU's te behouden.
Volledige zichtbaarheid van het voorraadniveau is ook noodzakelijk om de verzendingen te kunnen plannen volgens de beschikbaarheid en het aantal te picken bestellingen. Voorraadcontrole zorgt voor een vlotte werking: van de correcte toewijzing van goederen tot de snelheid van de orderpicking.
Hiervoor moet een Warehouse Management Software (zoals Easy WMS van Mecalux) worden ingevoerd. Deze software bevat regels en algoritmes die de SKU's strategisch verdelen volgens de beschikbare slots in het magazijn en de te picken bestellingen. Tegelijkertijd organiseert het WMS de werkzaamheden om de hoogste productiviteit te bereiken.
Maar wat elk magazijn echt nodig heeft, is meer dan een goede organisatie en een vlotte werking: het vermogen om alles wat er gebeurt te analyseren en te interpreteren. Easy WMS van Mecalux beschikt over de module Supply Chain Analytics Software, een uitbreiding van het WMS die de dagelijkse aangemaakte gegevens in het magazijn structureert om ze om te zetten in nuttige informatie door middel van logistieke KPI's zoals het aantal gepikte orders, de hoeveelheid ontvangen producten per uur of het percentage van de bezetting, onder andere.
Efficiënt voorraadbeheer als tegengif voor SKU proliferation
SKU proliferation is een strategie om de verkoop op te drijven: met veel producten in voorraad kunnen meer klanten worden bediend en dus meer omzet worden behaald. Het nadeel is echter de impact op de logistiek en de productieprocessen. Zonder duidelijke strategie zullen we dus al snel het tegenovergestelde moeten doen: SKU-rationalisatie.
Met meer producten in voorraad moeten deze nog beter worden gecontroleerd om fouten te voorkomen. Snel handelen is noodzakelijk om meer bestellingen in de kortst mogelijke tijd te kunnen voorbereiden en een onberispelijke organisatie van de goederen om veroudering te voorkomen.
Dit alles leidt ons naar één oplossing: warehouse management software. Dit programma zorgt voor een betere organisatie en controle van het magazijn, wat een positief effect heeft op de productiviteit. Neem contact met ons op voor meer informatie over de voordelen van Easy WMS en hoe het in staat is tot geavanceerd voorraadbeheer.