E-commerce warehouse, het hart van online verkopen
Het e-commerce warehouse is een faciliteit waar bestellingen die door klanten via een webwinkel zijn geplaatst, worden klaargezet en verzonden. Deze logistieke centra moeten een groot aantal bestellingen zo spoedig mogelijk verzenden en daarom is een snelle en feilloze afhandeling van essentieel belang.
De logistiek van de e-commerce vormt de hoeksteen van elk online bedrijf dat klanten aan zich wil binden en de kosten wil drukken. In dit artikel lichten wij de ideale manier van functioneren van een ecommerce warehouse toe, waarmee de belangrijkste uitdagingen van de e-commerce aangegaan kunnen worden. En tevens worden er oplossingen voorgesteld om de werking en organisatie ervan te optimaliseren.
De uitdagingen van een ecommerce warehouse
De e-commerce sector maakt een explosieve groei door. Het aantal transacties van klanten online blijft groeien. Volgens een studie van het adviesbureau Mckinsey is de omzet van de e-commerce tussen 2014 en 2019 met 160% gegroeid. Dit is zes tot acht keer zo snel als de groei via de traditionele verkoopkanalen. Deze trend is door de pandemie versneld: het aandeel van de e-commerce in de totale omzet van de detailhandel is gestegen van 13% naar 17%.
Door de ontwikkeling van de elektronische handel zijn de logistiek en de magazijnen volledig veranderd. In de regel worden goederen in een traditioneel magazijn ontvangen en opgeslagen. Vervolgens worden bestellingen al naargelang de beschikbare voorraad klaargezet alvorens ze worden verzonden. Een ecommerce warehouse daarentegen werkt anders, gezien het grote volume aan orders dat elke dag wordt klaargezet, die vaak bestaan uit meerdere artikelen, en die zo snel mogelijk bij de klanten moeten worden afgeleverd. De verkopen zijn over het algemeen zeer seizoensgebonden, met pieken in de vraag die voornamelijk in bepaalde periodes van het jaar voorkomen, zoals op Black Friday, met Kerstmis of tijdens de uitverkoop.
Webwinkels beheren vaak een groot aantal artikelen, hoewel sommige daarvan niet altijd op voorraad zijn en derhalve bij leveranciers moeten worden besteld. Om de producten op tijd voorhanden te hebben en tijdig te kunnen leveren, is een goede samenwerking tussen het magazijn en de leveranciers noodzakelijk. Zodra de goederen zijn geïnventariseerd, sorteren de magazijnmedewerkers de artikelen op basis van de lijst van bestellingen die moeten worden klaargezet. Als er bijvoorbeeld geen onmiddellijke vraag is, dan worden de goederen opgeslagen; als er echter een klant het artikel heeft besteld, dan wordt het onmiddellijk verzonden.
Oplossingen voor e-commerce warehouses
Elke e-commerce moet beschikken over een fulfillment center waar alle processen, tussen het moment dat de klant de bestelling plaatst en het moment dat hij deze ontvangt, zo snel mogelijk worden doorlopen. Zoals de opslag, de orderpicking, het verpakken, het afleveren en zelfs het beheer van de retourzendingen. Hoe kunnen deze werkzaamheden worden versneld? Dankzij specifieke opslagsystemen en nieuwe technologieën, die de goederenafhandeling en het klaarzetten van de bestellingen vereenvoudigen.
Opslagsystemen
Het opslagsysteem voor een e-commerce warehouse, of het nu automatisch of handmatig is, moet worden gekozen op basis van de specifieke kenmerken van de onderneming en heeft tot doel bestellingen sneller klaar te zetten.
Het systeem moet bovenal rechtstreeks toegang bieden tot de opgeslagen goederen, wat essentieel is voor de orderpicking. Dit is het geval bij metalen rekken die zijn ontworpen voor de opslag van kleine artikelen. Deze zijn gemakkelijk te installeren en kunnen naar behoefte worden uitgebreid door extra modules toe te voegen. Hun enige nadeel is dat ze meestal niet meer dan twee meter hoog zijn.
Als er hogere rekken nodig zijn, dan kunnen die worden geïnstalleerd en kunnen er orderpicktrucks worden ingezet om de artikelen op de bovenste niveaus te bereiken. Een andere mogelijkheid om de hoogte van het magazijn optimaal te benutten, wat in veel logistieke faciliteiten gebruikelijk is, is het installeren van entresolvloeren waarop rekken worden gemonteerd, of het plaatsen van zeer hoge stellingen met loopbruggen, waarover de magazijnmedewerkers zich kunnen verplaatsen.
Een andere manier om het orderpicken te versnellen is door het ecommerce warehouse te automatiseren met “goods-to-man” oftewel “goederen-naar-man” oplossingen. Daartoe kan een kleingoedmagazijn worden ingericht, waarin een Miniload de goederen automatisch naar de magazijnmedewerker brengt, die bij het pickstation kan blijven.
Transportsystemen
Een andere manier om order fulfillment of de afhandeling van bestellingen te versnellen, is het beperken van de goederentransfers en van de verplaatsingen van operators in het magazijn. De meest gebruikelijke manier om dit doel te bereiken is het installeren van automatische afhandelingsapparatuur zoals transportbanen, die de klaargezette bestellingen zelfstandig naar de consolidatiezone voeren. Deze apparatuur wordt ook vaak geïnstalleerd in magazijnen met entresol- of tussenvloeren of legbordstellingen met loopbruggen die de verschillende niveaus van het magazijn automatisch met elkaar verbinden.
Beheersysteem
In een e-commerce warehouse moet voorraadinformatie zeer nauwkeurig en betrouwbaar zijn om de werkzaamheden te vergemakkelijken. Eén van de oplossingen is het implementeren van Warehouse Management Software (WMS), die de opgeslagen goederen identificeert en rangschikt volgens hun kenmerken en de lijst van de bestellingen die moeten worden klaargezet.
Een WMS is de beste hulp voor elke e-commerce, daar het de magazijnstromen vereenvoudigt met als doel een maximaal aantal bestellingen zo snel mogelijk te verzenden. Het stuurt duidelijke instructies met betrekking tot het klaarzetten van de bestellingen aan de magazijnmedewerkers, zoals welke artikelen besteld zijn en in welk gangpad en in welke opslaglocatie ze te vinden zijn.
Ecommerce warehouse: optimale snelheid bij het verzenden van bestellingen
De opkomst en intensivering van de e-commerce heeft geleid tot veel veranderingen in de manier waarop magazijnen functioneren. De explosieve groei van de e-commerce heeft aangetoond dat klanttevredenheid de hoogste prioriteit heeft. De organisatie van het magazijn moet zodanig zijn, dat de werkzaamheden van de magazijnmedewerkers gericht zijn op de distributie van de bestellingen. Om dit te bereiken zijn opslag- en beheersystemen die het orderpicken kunnen versnellen van essentieel belang.
Met meer dan 50 jaar ervaring is Mecalux één van de meest toonaangevende bedrijven op de markt voor opslagsystemen en magazijnbeheer software. Veel online retailers uit alle sectoren hebben voor onze oplossingen gekozen om hun bedrijfsdoelstellingen te bereiken en meer bestellingen klaar te kunnen zetten. Aarzel niet om contact met ons op te nemen, onze experts adviseren u graag bij het vinden van de beste oplossing voor uw e-commerce warehouse.