Distributiecentrum: levertijden verkorten en fouten elimineren
Door de complexiteit van de "last mile logistics" en "reverse logistics" zijn distributiecentra (soms ook bekend onder het acroniem CEDI en in het Engels fulfilment centres) een essentieel onderdeel van de toeleveringsketen geworden.
Leveringstermijnen moeten alsmaar korter. Dit leidt tot een wildgroei aan distributiecentra aan de rand van grote steden of in gebieden met goede verbindingen. In deze post duiken we in de wereld van de distributiecentra, hun functies, hun belang in logistiek 4.0 en wat hen onderscheidt van traditionele magazijnen.
Wat is een distributiecentrum?
Een distributiecentrum is een logistiek gebouw waar processen samenkomen rond de ontvangst en verzending van goederen. Met andere woorden, een distributiecentrum helpt producten snel en efficiënt te leveren aan eindklanten, aan andere magazijnen of productiecentra.
In feite zijn distributiecentra ontstaan ter vervanging van traditionele magazijnen om de kosten en tijd te verminderen bij de levering van producten bij de “last mile" of “reverse logistics” ─beheer van retourzendingen─. Daarom vestigen bedrijven hun distributiecentra meestal in de buurt van grote steden, rond industriële clusters of logistieke zones.
Deze logistieke centra kunnen uit meerdere gebouwen bestaan (afhankelijk van de werklast) met elk hun eigen functie. Zo is er enerzijds de ontvangstzone, waar de operatoren de producten en materialen van andere magazijnen of leveranciers ontvangen. Anderzijds is de verzendzone, waar de goederen geplaatst worden volgens de routes van de transporteurs en vervolgens op vrachtwagens worden geladen.
Gewoonlijk wordt er tussen deze twee zones een tijdelijke opslagplaats ingericht waar de goederen tijdelijk worden opgeslagen totdat zij naar de volgende stap worden overgebracht. Aangezien de leveringstermijnen steeds korter worden en het steeds belangrijker wordt om goederen tijdens de volledige keten te controleren, zijn bedrijven steeds meer gedwongen deze zones te vervangen doorgoederentransportsystemen zoals automatische transportbanden voor dozen. Deze systemen bieden de nodige flexibiliteit en veiligheid en garanderen de integriteit van de bestellingen.
In drukke distributiecentra worden ook vaak sorteerders gebruikt om goederen te sorteren, evenals automatische laadperrons om de verzending van vracht op de perrons te versnellen.
Voedings-, chemische en farmaceutische bedrijven hebben pionierswerk verricht bij het ontwerpen van innovatieve distributiecentra. Een goed voorbeeld hiervan zijn de dark stores, magazijnen in de buurt van steden die eruitzien als supermarkten waar operatoren online gekochte boodschappen picken.
Hoe werkt een distributiecentrum?
De taak van distributiecentra is om goederen van verschillende leveranciers te ontvangen, te organiseren en ze binnen de kortst mogelijke tijd naar hun bestemming te sturen. Zo houden de centra hun voorraad tot een minimum beperkt en slaan ze producten meestal slechts voor korte tijd op, vooral wanneer het gaat om producten met een hoge omloopsnelheid.
Een distributiecentrum heeft de volgende taken (met bijhorende opslagsystemen):
- Ontvangst: de fulfilment centres ontvangen goederen van leveranciers, van andere magazijnen van het bedrijf, van verkeerde bestellingen, enz. Na het lossen van de vrachtwagens aan de laadperrons, brengen de operatoren met behulp van hefwerktuigen zoals vorkheftrucks en pallettrucks, de goederen naar de verschillende kanalen ─ die fungeren als een tijdelijke buffer─ totdat ze naar de opslagruimteworden vervoerd.
- Opslag: in niet-geautomatiseerde distributiecentra worden de goederen in pallestellingen of doorrijstellingen geplaatst, afhankelijk van hoe de voorraad beheerd wordt (LIFO, FIFO, enz.). In geautomatiseerde centra zorgen transportbanden voor pallets of dozen voor het verplaatsen van de goederen. Bij ontvangst worden de goederen gegecontroleerd en vervolgens naar een locatie verplaatst die door het Warehouse Management System.
- Picking: dit is een belangrijke taak in het distributiecentrum. Daarom bevatten deze centra opslagsystemen zoals doorrolstellingen voor dozen en entresolvloeren, om de flow van de operatoren in het magazijn te versnellen. Distributiecentra 4.0 beschikken ook over een performant pickingstation als aanvulling op de geautomatiseerde magazijnsystemen, waardoor elke operator tot wel 1.000 picks per uur kan halen.
- Verzending: apparatuur voor de handmatige behandeling van goederen of transportbanden verplaatsen de goederen van de opslagzone naar de verzendzone. Het wordt steeds gebruikelijker in distributiecentra ─ vanwege de grote goederenstroom ─ om een sorteerder te installeren om bestellingen automatisch te sorteren en ze rechtstreeks naar de oplegger van de vervoerder te sturen.
De verschillende soorten laadeenheden die momenteel in distributiecentra bestaan, waarbij artikelen op pallets worden gecombineerd met andere in dozen, dwingen de bedrijven echter te kiezen voor automatische transportsystemen, die de doorvoer van goederen door het magazijn versnellen. In dat scenario is een warehouse management systeem essentieel om de goede werking van het fulfilment center te garanderen: een WMS automatiseert de toewijzing van locaties, coördineert de taken van operatorern en zorgt voor traceerbaarheid van producten in alle stadia van het proces.
Verschillen tussen een distributiecentrum en een magazijn
De termen "distributiecentrum" en "magazijn" worden vaak ten onrechte als synoniem gebruikt. In tegenstelling tot een conventioneel magazijn, waarvan de primaire functie bestaat uit het opslaan en klaarmaken van bestellingen, is een distributiecentrum gespecialiseerd in -processen van ontvangst en verzending van goederen om de levertijden aan de eindklant te verkorten. Daarom wordt distributiecentra vaak gebruik gemaakt van cross docking.
In een reguliere toeleveringsketen worden goederen geleverd vanuit magazijnen naar distributiecentra. Daar worden de producten volgens verschillende criteria ingedeeld ─ transportroutes, rotatiestrategieën, enz. ─ en verzonden op de afgesproken tijd en wijze.
Logistieke operatoren ─ met name de 3PL─ beschikken over traditionele magazijnen en distributiecentra, waar zij de producten van hun klanten ontvangen en sorteren volgens leveringsroute, leverancier, SKU, enz.
Alsof dat nog niet genoeg is, zijn distributiecentra niet alleen verantwoordelijk geworden voor het beheer van de complexiteit van de "last mile"-logistiek, maar ook voor de retourzendingen. Aangezien deze centra bij grote steden liggen, zijn zij de eersten die foute bestellingen die door klanten worden teruggestuurd, ontvangen en afhandelen.
Voorbeelden van distributiecentra
Tegenwoordig zijn distributiecentra een essentieel onderdeel van de toeleveringsketen. Ze ontvangen goederen van zowel leveranciers als andere magazijnen om een efficiënte logistiek naar de eindklant te waarborgen. Als het distributiecentrum uitvalt, loopt de hele logistieke keten vast. Laten we een blik werpen op bedrijven die de logistiek van hun centra hebben geoptimaliseerd om een continue goederenstroom in hun netwerk te garanderen.
Een goed voorbeeld is Havi Logistics. Deze Duitse logistieke dienstverlener met 48 distributiecentra in heel Europa, vertrouwde Mecalux de verbouwing van haar distributiecentrum in Lodi (Italië) toe. Het doel was van meet af aan de bruikbare opslagruimte te vergroten van 4.870 m² tot de huidige 10.000 m². Hoe? Dankzij de Movirack mobiele stellingen van Mecalux, ideaal om de koeling in de installatie te houden en de opslagcapaciteit te verhogen. De totale magazijncapaciteit nam toe van 4.500 tot 12.500 pallets.
De 3PL's nemen het voortouw inzake innovatie van de distributiecentra. Ze willen de ontvangst, opslag en verzending van goederen herdenken om de levertijden te verkorten. “Om te begrijpen hoe efficiënt ons centrum geworden is, geef ik u enkele kerncijfers mee. Ten eerste zijn de opslagkosten met 64% gedaald. Ten tweede is de opslagcapaciteit met 55% toegenomen. Ten derde verdient de investering zich in 1,2 jaar terug. En dit alles met behoud van een hoog productiviteitsniveau", zegt de directeur van Havi Logistics Italia na de herstructurering van zijn distributiecentrum, uitgevoerd door Mecalux.
Distributiecentra danken hun bestaan aan het snel kunnen ontvangen en verzenden van goederen. Dit verhoogt de kans op fouten en daarom is de invoering van een warehouse managementsysteem (WMS) essentieel om tijd te besparen zonder de magazijnactiviteiten te verstoren. Dat was de beslissing van het bedrijf Zaloker & Zaloker, een distributeur van sanitair materiaal in Ljubljana (Slovenië) dat koos voor Easy WMS, het WMS van Mecalux, voor zijn distributiecentrum. Dit leidde tot een productiviteitsstijging van 10% zonder dat het aantal fouten in de bestellingen steeg.
Wat deze voorbeelden uiteindelijk aantonen, is dat een goede keuze van opslagsystemen en de installatie van software om de activiteiten te coördineren cruciaal is om de efficiëntie van distributiecentra te garanderen.
Zijn distributiecentra klaar voor Logistiek 4.0?
De uitdagingen van logistiek 4.0 zijn een kans voor wie ze weet te grijpen. Wie niet meegaat in deze veranderingen kan fouten maken die leiden tot extra kosten en uiteindelijk de continuïteit van het bedrijf in gevaar kunnen brengen. Een distributiecentrum is de sleutel tot succesvol logistiek beheer. Snellere, nauwkeurigere en meer concurrerende leveringen en het oplossen van de problemen van de retourzendingen: dat zijn de belangrijkste uitdagingen in deze sector.
Bij Mecalux zijn we experts in mondiale intralogistieke oplossingen om processen in een distributiecentrum rendabeler te maken. Van opslagsystemen uitgerust met de nieuwste technologie tot software die fungeert als het echte brein van het magazijn, Mecalux biedt oplossingen op maat voor elke klant. Neem contact op met Mecalux Een deskundig adviseur zal u helpen de efficiëntie van uw distributiecentrum te verbeteren.