Het risico van verstoring in de Supply Chain
De risico's voor de Supply Chain kunnen het gevolg zijn van externe factoren, zoals een politiek conflict of een natuurramp. De Supply Chain is onderhevig aan dezelfde sociale, politieke en economische strubbelingen als de rest van de maatschappij.
In dit artikel analyseren we de rol van logistiek in noodsituaties en geven we tips voor het ontwerpen en uitvoeren van een actieplan om de gevolgen van deze rampen te beperken en wat we moeten doen in geval van een ramp.
De nieuwe Supply Chain
De Supply Chain omvat alle stadia vanaf het moment dat de klant de bestelling van een product plaatst tot aan de levering en betaling. Dit omvat ook fasen zoals de aankoop van goederen voor productie of kwaliteitscontrole. Elke variatie in dit proces kan leiden tot inefficiëntie of ervoor zorgen dat het doel van de Supply Chain niet wordt behaald: dat de goederen de eindklant bereiken met de vereiste kwaliteit en op de afgesproken tijd en locatie.
Verstoringen in de Supply Chain kunnen in elke fase optreden en door externe factoren worden veroorzaakt zoals: weersomstandigheden, nieuwe wetgeving of cyberaanvallen, etc.
Er zijn verschillende mogelijke verstoringen:
- Natuurrampen: dit zijn rampen dat door de natuur wordt veroorzaakt, zoals aardbevingen, tsunami's of vulkaanuitbarstingen.
- Biologische risico's: als gevolg van epidemieën of pandemieën, zoals het coronavirus of ebola. Vanwege de globalisering en internationalisering van een toenemend aantal bedrijven zal een goed preventiebeleid in de Supply Chain van cruciaal belang zijn om verspreiding te voorkomen.
- Politiek: als gevolg van overheidsbeslissingen of supranationale instellingen die rechtstreeks van invloed zijn op de goede werking van de Supply Chain. Dit is het geval met de handelsoorlog tussen de VS en China of de oliecrisis van 1973.
- Technologisch: door fouten of kwaadwillig gebruik van bepaalde technologieën (wereldwijde servercrashes, datalekken, cyberaanvallen, enz.)
Hoe risico's in de Supply Chain voorkomen
Hoewel onverwachte gebeurtenissen de industriële activiteit kunnen verstoren, is preventie essentieel om de gevolgen van dergelijke verstoringen te voorkomen of te ondervangen.
Hiervoor moeten bedrijven elke fase in de Supply Chain van een product analyseren en mogelijke risico's in kaart brengen: een te grote afhankelijkheid van een leverancier, weinig alternatieven in geval van fouten bij het beheer van last mile of een te grote seizoensgebondenheid van een product, enz.
Wat is de oplossing? Naast productkennis en het identificeren van mogelijke bedreigingen bestaan er tegenwoordig instrumenten om de prestaties van alle onderdelen van de Supply Chain te controleren en te analyseren, en om doorlopende verbeteringsprojecten uit te voeren om de productiviteit van uw activiteiten te verhogen.
Easy WMS, het Warehouse Management Systeem van Mecalux biedt dan ook een bijkomende module voor informatiebeheer, Supply Chain Analytics. Deze module maakt het mogelijk:
- Alle informatie over het bedrijf visueel voor te stellen.
- Automatische waarschuwingen aan te maken om inefficiënties te corrigeren (te grote afhankelijkheid van één leverancier, slechte prestaties in een van de automatische processen, enz.)
- Een productiviteitsdashboard te tonen, om meer inzicht te krijgen in de werking van de verschillende operaties.
- Trends en toekomstige inefficiënties te identificeren op basis van de verzamelde gegevens.
Hoe omgaan met verstoringen: logistiek actieplan
Om verstoringen te voorkomen moeten bedrijven ook een actieplan ontwikkelen om de gevolgen van een ramp te verminderen of te voorkomen. Dat plan moet gebaseerd zijn op een risicoanalyse van de bedreigingen in de Supply Chain.
Elk actieplan moet dus op de volgende richtlijnen gebaseerd zijn:
- De oorzaken en gevolgen analyseren van een verstoring in de productie, de opslag of het vervoer van goederen naar de eindgebruiker.
- Prioriteiten stellen naar gelang van het belang, om de veiligheid van het personeel en van degenen die aan de gevolgen van de ramp kunnen worden blootgesteld te garanderen. Zodra dit geborgd is, moeten het opgeslagen materiaal, de grondstoffen en het magazijn worden beveiligd.
- Naar alle deelnemers van de Supply Chain luisteren: een actieplan mag niet beperkt blijven tot informatie uit de eigen bedrijfsvoering, maar moet ook informatie van andere deelnemers van de Supply Chain omvatten. Dit is immers de enige manier om de correcte traceerbaarheid van het product te garanderen.
- Samenwerking met externe actoren: ofwel met andere logistieke bedrijven, zoals 3PL - die over meer kennis beschikken - ofwel met andere schakels in de Supply Chain of de relevante autoriteiten.
Nu de richtlijnen van elk actieplan zijn beschreven voor een doeltreffende aanpak van de risico's voor de Supply Chain, moet de uitvoering ervan worden voorbereid. Het adviesbureau PwC onderscheidt de volgende fasen: voorbereiding - de planning die we zojuist hebben gezien, namelijk het beoordelen van de belangrijkste bedreigingen en hoe het effect daarvan te beperken -, respons - de vooraf overeengekomen acties uitvoeren om de gevolgen voor de productiviteit van het bedrijf te beperken - en, ten slotte, herstel en informatievergaring over welke gevolgen de verstoring heeft gehad - en dus bepalen hoe het plan heeft gewerkt en welke aspecten moeten worden verbeterd in geval van herhaling.
Voorbeelden van beheersing van de risico's bij rampen
Elk bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerp en de bouw van infrastructuur moet niet alleen rekening houden met de materialen en het terrein waarop wordt gebouwd, maar ook met de weersomstandigheden, het risico op aardbevingen of de aanwezigheid van vulkanen in het gebied, enz.
Als Mecalux projecten ontwerpt voor hoogbouwmagazijnen, waarbij de stellingen de structuur zelf vormen en het gewicht van het geheel dragen, zullen de ingenieurs ook de impact van alle externe variabelen meetellen: sterke wind, grote sneeuwval, type terrein, enz.
Dit zijn enkele van onze projecten waarbij risicobeheer een cruciale rol speelde:
Iron Mountain
Vijf maanden voor de verwoestende aardbeving met een kracht van 8,8 op de schaal van Richter die Chili verwoestte in 2010, had Iron Mountain Mecalux gevraagd een magazijn te bouwen in het Zuid-Amerikaanse land. Bij de aardbeving raakten zeven magazijnen van het bedrijf beschadigd, maar het Mecalux-magazijn hield stand.
Iron Mountain gaf dan ook de opdracht aan Mecalux om nog twee magazijnen te bouwen en de beschadigde magazijnen te herstellen.
Hayat
De groep Hayat Kimya, een referentie op de Euraziatische markt voor de verkoop van hygiëne- en schoonmaakproducten, had een automatisch magazijn nodig in het westen van Turkije, een gebeid met een groot risico op aardbevingen.
Mecalux bouwde een hoogbouwmagazijn van meer dan 46 meter hoog, waarvoor het meer dan 10.000 ton staal gebruikte. Het doel was de veiligheid van het magazijn te garanderen en te voldoen aan de eisen van de landelijke voorschriften voor opslaggebouwen.
Verstoringen analyseren en voorkomen
Er kunnen steeds onvoorspelbare rampen plaatsvinden in elke schakel van de Supply Chain, maar de meeste risico's voor de logistiek zijn voorspelbaar en hangen samen met de geografische locatie, bedrijfstak of het seizoen.
Met een Warehouse Management Systeem kunnen we een beter inzicht krijgen in onze logistiek door een veelheid aan gegevens te verzamelen. Hierdoor kunnen we nauwkeurig de kwetsbaarheden identificeren en een op maat gemaakt plan opstellen om ons te beschermen tegen allerlei risico's in de Supply Chain. De beste manier om te voorkomen dat de Supply Chain in de soep draait, is door digitale transformatie te omarmen.
Bij Mecalux hebben we een team van experts die u de ideale opslagoplossing zullen bieden om toekomstige verstoringen in uw bedrijf te voorkomen. Hierdoor kunt u kostenoverschrijdingen vermijden en de productiviteit in uw magazijn verhogen.