7 tips om de orderverwerking te verbeteren
De logistieke orderverwerking is een essentieel element voor uw onderneming: aan de hand van de resultaten zult u de kwaliteit van uw bedrijfsvoering kunnen vaststellen. Hoe sneller u bestellingen kunt verwerken, hoe meer u er kunt verzenden. Door aan deze voorwaarde te voldoen, zult u erin slagen uw klanten tevreden te stellen en zult u een voorsprong hebben ten opzichte van uw concurrenten. Hieronder volgen enkele van onze tips waarvan wij u aanraden ze geleidelijk in te voeren om dit proces te verbeteren:
1) Houd controle over uw voorraden
Om voldoende voorraad te behouden, moet u een controlesysteem opzetten voor elke voorraad (seizoensgebonden voorraden of buffervoorraden bijvoorbeeld) en een onfeilbare manier kiezen om deze te traceren. Sommige magazijnen maken nog gebruik van oude, op papier gebaseerde traceerbaarheidsmethoden, maar andere hebben besloten over te stappen op een warehouse management systeem dat niet alleen de voorraden optimaliseert, maar ook de opbrengsten verhoogt.
2) Herzie de processen met weinig toegevoegde waarde
Alle bestellingen waarvan de gegevens niet gelijk worden doorgestuurd naar de Enterprise Ressources Planning (ERP) vraagt om een handmatige invoer: een vergissing kan nadelige gevolgen hebben op de klantervaring of Customer Experience (CE).
Door dit soort werkzaamheden te automatiseren, kunnen uw werknemers zich op andere taken concentreren wat de klanttevredenheid ten goede komt.
3) Organiseer uw goederen op efficiënte wijze
Dit is van cruciaal belang: als de artikelen in uw magazijn efficiënt georganiseerd zijn dan zullen de orderpickers dat ook zijn.
Om dit te bereiken, zijn bepaalde elementen van essentieel belang: bepaal de kenmerken per artikelnummer, herzie regelmatig de opslagprocessen, voorzie de goederen van de juiste etiketten en breng uw magazijnstellingen, industriële rekken en magazijnbakken in kaart.
4) Gebruik automatische opslagoplossingen
Veel bedrijven hebben besloten om automatische opslagoplossingen te implementeren, met magazijnkranen, transportbanden of geautomatiseerde magazijnwagens. Deze vernieuwende installaties maken gebruik van wat we noemen het « Goederen naar man-model »: een techniek waarvan de voordelen voor logistieke distributiecentra al lang bewezen zijn.
5) Zorg ervoor dat klanten gemakkelijk kunnen bestellen
Of het nu gaat om het plaatsen van een bestelling online of in een winkel, het belangrijkste is dat uw klanten dit gemakkelijk, snel en zonder belemmeringen kunnen doen. Aangezien het bestaansrecht van uw onderneming voor het grootste deel afhangt van de geplaatste bestellingen, is het uiterst belangrijk dat dit eenvoudig is voor de klant.
6) Zet een goedwerkend proces op voor de verwerking van retourzendingen
Tegenwoordig is het retourbeleid even belangrijk als de leveringstermijn: een potentiële klant zal eerder een bestelling plaatsen als hij ziet dat uw retourbeleid duidelijk omschreven, flexibel en gunstig is. De concurrentie is hard en uw klanten hebben keuze te over: luister altijd naar hen.
7) Communiceer met uw klanten en vraag naar hun mening
Een tevreden klant zal nogmaals een bestelling plaatsen en zijn contacten doorsturen. Om een betere service aan te bieden en aspecten van uw bedrijf op te sporen die voor verbetering vatbaar zijn, raden wij u aan uw klanten te vragen om na elke ontvangen bestelling, een klanttvredenheidsenquête in te vullen. Op deze manier kunt u ook fouten in de bestellingen achterhalen en de noodzakelijke strategische en operationele beslissingen nemen.
Volgt u nog niet een van de bovenstaande punten? Wacht niet langer en begin vandaag nog met het analyseren van uw orderpick- en ordervoorbereidingsprocessen, zodat u alle kansen aangrijpt om de omzet van uw onderneming te verhogen.