De 3 fasen voor het ontwerpen van industrieel vastgoed

De 3 fasen voor het ontwerpen van industrieel vastgoed

04 feb 2021

Om industrieel vastgoed: een logistiek platform of een magazijn zo optimaal en efficiënt mogelijk te laten functioneren, is het essentieel dat het ontwerp ervan ook goed doordacht is. Wanneer dit het geval is, draagt het bij aan de optimalisatie van de logistieke stromen, een hogere productiviteit, een betere beheersing van de logistieke activiteiten en, ten slotte, een verbetering van het welzijn en de veiligheid van de werknemers. Er zijn verschillende technieken die kunnen worden toegepast om dergelijke resultaten te bereiken, maar we zullen slechts één ervan bespreken, die eenvoudig is en binnen ieders bereik ligt. Nu u weet dat het nodig is uw magazijn opnieuw in te delen of in te richten, kunt u de volgende 3 fasen doorlopen:

Fase 1: Verzamel uw gegevens en breng uw behoeften in kaart

Elke onderneming heeft specifieke behoeften. Bijvoorbeeld, hoe omvangrijker de activiteiten van het bedrijf, hoe groter de behoefte aan opslag. Onderstaande lijst is slechts indicatief. Zodra u de volgende elementen heeft verzameld, kunt u overwegen om andere gegevens toe te voegen die belangrijk kunnen zijn voor uw bedrijf:

Productkenmerken:

  • Aantal artikelnummers per opslagkanaal.
  • Afmetingen per artikel.
  • Gewicht per artikel.

Vermeld voor elk product of ze het volgende vereisen:

  • Een speciale opslag of dat het op een specifieke manier afgehandeld moet worden.
  • Een speciaal beheer of speciale omgevingsfactoren voor de veiligheid.
  • Speciale opslagcondities of een specifieke manier van afhandeling door het gewicht of de grootte van het product.

Fase 2: Maak een algemene schets van uw magazijn

Deze fase is van essentieel belang voor de effectiviteit van uw bedrijf. Inderdaad, voordat u zelfs maar een schets van uw magazijn maakt, moet u elke zone van uw magazijn identificeren. Met zone bedoelen we elke ruimte in uw magazijn waar verschillende bedrijfsactiviteiten plaatsvinden.

Als u uw behoeften voor elk van deze activiteiten kent, dan kunt u de ruimte evalueren die u nodig heeft om ze uit te voeren. Vaak treffen we de volgende zones in een magazijn aan:

  • In- en uitslagzone.
  • Ontvangstzone.
  • Opslagzone.
  • Consolidatiezone.
  • Verzendzone.
  • Retourzone.
  • Klantenservice.

Om uw magazijn optimaal te laten functioneren, is het essentieel om de algemene functie van het magazijn te definiëren, de grootte van elke zone te bepalen en de indeling van het pand vast te leggen.

Breng uw apparatuur voor goederenafhandeling in kaart. Doordat u de apparatuur voor goederenafhandeling in kaart heeft gebracht, kunt u gangpaden voor het magazijn ontwerpen die niet te smal en niet te breed zijn. Wanneer een bedrijf gebruik maakt van heftrucks, kan het zich niet veroorloven om deze factor te negeren.

Maak een lijst van de bedrijfsdoelstellingen. Als u uw magazijn geheel of gedeeltelijk wilt automatiseren, dan is het nu het moment ze te evalueren.

Fase 3: teken de exacte plattegrond van uw bedrijfspand

Zodra de hoofdlijnen van uw bedrijfspand zijn vastgelegd, kunt u uw plan tot in detail uitwerken aan de hand van alle gegevens die u in de eerste stap heeft verzameld.

Denk hierbij aan elk van de volgende aspecten:

  • De afmetingen van uw magazijnstellingen en opslagoplossingen.
  • Denk groots: als u in de toekomst uw opslagruimte moet vergroten, denk dan nu aan deze aspecten, zodat deze stap zo goed mogelijk wordt uitgevoerd.
  • Denk aan de looprichtingen van uw gangpaden, de doorvoerzones en de laad- en losperrons: opeenhopingen vergroten de tijd die nodig is om logistieke handelingen uit te voeren en zijn dus geldverspilling.
  • De automatisering van uw bedrijfspand: zouden uw huidige en toekomstige behoeften niet volledig worden gedekt door een geautomatiseerd magazijn? In de wetenschap dat automatisering in veel situaties de kosten kan verlagen en de productiviteit kan verhogen, waarom zou men dan niet de sprong wagen? Dit is ongetwijfeld een geschikt moment om erover na te denken.
  • Uw warehouse management systeem: als u software gebruikt, dan moet u ervoor zorgen dat veranderingen binnen uw bedrijf vanuit een IT-perspectief kunnen worden beheerd door uw huidige software.
  • De mening van uw medewerkers: ideeën van medewerkers verzamelen is meer dan nuttig omdat het ons in staat stelt een probleem aan te kaarten waar we ons in eerste instantie niet bewust van waren en zo het plan aan te passen aan de werkelijke behoeften van het bedrijfspand.

Veel mensen zien het ontwerpen van industrieel vastgoed of een magazijn, als een echte « hindernisbaan ». Het is waar dat het ingewikkeld kan zijn, maar met een beetje wilskracht en gezond verstand, is het gemakkelijk om zeer goede resultaten te behalen. Vergeet niet het spreekwoord « eendracht maakt macht », en dat dit ook geldt voor de logistiek: hoe meer deskundigen bij het project betrokken zijn, hoe groter de kans dat het een succes wordt.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: