Orderpicken in e-commerce magazijnen optimaliseren
Het doel van elke webwinkel op het gebied van logistieke efficiëntie, is de tijd tussen de ontvangst van een bestelling en het moment waarop het pakket het magazijn verlaat zo kort mogelijk te houden. Om dit te bereiken is het van essentieel belang dat alle stappen in het orderverzamelproces perfect op elkaar zijn afgestemd en gecoördineerd.
In dit artikel zullen we het hebben over de belangrijkste strategieën die in e-commerce magazijnen worden gebruikt om het orderverzamelen te optimaliseren.
Strategieën voor het optimaliseren van orderpicking in een magazijn voor e-commerce
1. Beheer van logistieke stromen vanuit een gecentraliseerd systeem
Hoewel voor een e-commerce magazijn de bestelcyclus begint met de ontvangst van de pickingbon, omvat dit:
- Stappen die voorafgaan aan de ontvangst van de bon, zoals de betaling en de verificatie van de gegevens.
- Latere stappen zoals afgifte aan de vervoerder.
Het is van essentieel belang dat alle betrokken partijen in de toeleveringsketen efficiënt op elkaar afgestemd zijn om het orderpicken soepel te laten verlopen. Om dit te realiseren, raden wij het gebruik van verschillende software aan. De meest voorkomende: Enterprise Resource Planning (ERP), Warehouse Management Systeem (WMS), Transport Management System (TMS), en programma's van derden zoals die van de vervoerder.
2. Normalisatie van verpakkings- en etiketteringsverrichtingen
In dezelfde lijn als het vorige punt is de normalisatie van processen een strategie die veel voordelen biedt. Hierdoor kunnen onder meer de orderverzameltaken in e-commerce magazijnen worden geoptimaliseerd. Deze standaardisatie of normalisatie betreft meestal de volgende elementen:
- Productidentificatie- en traceerbaarheidssystemen: wanneer werknemers één van deze twee handelingen moeten verrichten, moeten zij rekening houden met de meest gangbare voorschriften en deze trachten toe te passen. Alle e-commerce warehouses hebben een gemeenschappelijk belang: het op dezelfde lijn zitten met de transporteurs. Dit doel is gemakkelijk te bereiken door gebruik te maken van onze software voor de voorbereiding en het beheer van Multi-Carrier Shipping.
- Verpakkingsmateriaal: om te voorkomen dat er te veel lege verpakkingen worden bewaard, is het raadzaam de artikelen te groeperen op basis van hun grootte en kenmerken. Op deze manier kunnen verpakkingen worden gebruikt die passen bij elk van de artikelcategorieën. Veel e-commerce magazijnen gebruiken dozen die in de hoogte verstelbaar zijn of twee à drie verschillende modellen die worden bijgevuld met vulmateriaal. Zoals bijvoorbeeld bij het bedrijf Cofan.
3. Intelligent beheer van de opslaglocaties
E-commerce magazijnen die de efficiëntie van hun orderpickprocessen willen verbeteren, streven meestal naar een vermindering van de tijd die nodig is om de bestellingen klaar te zetten. Een goed beheer van de opslaglocatie is des te belangrijker in dit soort zaken omdat directe toegang tot de producten het orderpickproces versnelt.
Daarnaast helpt de chaotische opslagmethode niet alleen om het orderverzamelen en de groupage van bestellingen te verbeteren, maar ook om de beschikbare opslagruimte optimaal te benutten. Wij geven u de volgende tips:
- Geef de voorkeur aan multifunctionele magazijnstellingen: veel logistieke dienstverleners die hun diensten aanbieden aan webwinkels, kiezen voor conventionele palletstelling of legbordstellingen voor orderpicking. Dit komt doordat deze systemen flexibeler zijn en beter kunnen worden aangepast aan schommelingen in de vraag.
- Implementeer een Warehouse Management Systeem (WMS) dat de opslaglocaties aan de producten toewijst, op basis van de logistieke variabelen van het e-commerce magazijn.
4. De nauwkeurige verwerking van de bestellingen en de keuze van een gepaste voorbereidingsmethode voor het e-commerce magazijn
Orderverzameltaken in e-commerce magazijnen zijn vaak synoniem aan beperkte marges. Om deze uitdaging aan te gaan, is het essentieel dat u optimaal gebruik maakt van het potentieel van het WMS als picking software:
- Het WMS heeft een enorme capaciteit voor gegevensverwerking, waardoor het automatisch bestellingen kan rangschikken voor orderpicking, op basis van variabelen zoals leveringstermijnen of bezorgroutes.
- Daarbij wordt niet alleen gebruik gemaakt van geautomatiseerde opslagoplossingen, maar ook van hulpmiddelen voor orderverzamelen, zoals voicepicking of pick-to-light, die het proces versnellen en het aantal fouten beperken.
- E-commerce magazijnen hebben meestal een groot aantal magazijnmedewerkers die handmatig orders verzamelen; als dat bij u het geval is, is het van essentieel belang om het personeelsbestand goed te organiseren. Een WMS stelt bedrijven in staat taken eerlijk te verdelen onder magazijnmedewerkers en de totale productiviteit te verhogen.
Al deze strategieën maken deel uit van de ingrediënten van een efficiënt orderpickingproces voor de e-commerce. Het is ook belangrijk om een ander belangrijk voordeel van het WMS te benadrukken: het vergemakkelijkt de testfasen bij het veranderen van procedures of het invoeren van nieuwe orderpickstrategieën dankzij de gegevens die het verzamelt. Wilt u meer weten over Easy WMS, neem dan contact met ons op en vraag een uitgebreide demo aan om meer te weten te komen over de mogelijkheden van ons warehouse management systeem.