Cosmeticadistributeur Yari digitaliseert orderbeheer

Cosmeticadistributeur Yari digitaliseert orderbeheer

Yari maakt inclusieve cosmetica en verdubbelt het aantal orderregels dankzij software van Mecalux.

Yari

Yari is een cosmeticadistributeur en marktleider in inclusieve en multiculturele cosmetica. Het bedrijf heeft zijn magazijn in Nederland gedigitaliseerd met Easy WMS van Mecalux. Dankzij deze logistieke software hebben ze complexe taken in het magazijn, zoals orderpicking, gestroomlijnd.

Yari: diverse en multiculturele cosmetica

Yari is een familiebedrijf gevestigd in Nederland en richt zich op de productie en distributie van inclusieve en multiculturele cosmetica. Dit betekent dat hun producten geschikt zijn voor mensen van alle leeftijden, kleuren en geslachten. Het bedrijf is uitgegroeid tot een van de grootste cosmeticaverdelers in Europa, met een catalogus van meer dan 100 SKU's in o.a. huid- en haarverzorgingsproducten. Het bedrijf werd in 2010 opgericht en is actief in 25 landen.

UITDAGINGEN

  • Orderpicking en distributie van multiculturele cosmetica in heel Europa optimaliseren.
  • De opslag van SKU's optimaliseren om de orderpicking te verbeteren.

OPLOSSING

  • Easy WMS Warehouse Management Software.

VOORDELEN

  • Snellere en efficiëntere werking waardoor het aantal verwerkte bestellingen verdubbelt.
  • Strategische distributie van cosmetica om de opslag en verzending te stroomlijnen.

Flexibiliteit is een essentieel onderdeel van de strategie van Yari om alle klanten in Europa te kunnen beleveren. "Dankzij de kwaliteit van onze service zijn we een toonaangevende cosmeticadistributeur in meer dan 25 landen", aldus CEO Tabassum Malik. Dit Nederlandse bedrijf produceert z'n cosmeticaproducten zelf, met merken als Lala's, Secret d'Afrique en Shaqa Shah. Daarnaast produceert het ook voor andere bekende merken op de markt.

Om de supply chain efficiënter te maken en bestellingen sneller te verwerken, heeft Yari de magazijnen in Nederland gedigitaliseerd. “We hebben warehouse management software geïmplementeerd in de vorm van Easy WMS van Mecalux". Zo kunnen we sneller werken en een uitstekende service garanderen voor onze klanten", voegt Malik toe. "Hierdoor hebben we het aantal bestellingen dat we dagelijks naar onze klanten in Europa verzenden, verdubbeld."

Het magazijn van Yari is 10.000 m² en ligt strategisch in Berkel en Rodenrijs, vlak bij Rotterdam. Van daaruit worden hun producten naar honderden klanten in heel Europa verdeeld. Het bedrijf zet in op voortdurende innovatie en beschikt zelfs over z'n eigen onderzoekslaboratorium. Hier werkt een multidisciplinair team aan de ontwikkeling van nieuwe producten en het verbeteren van bestaande formules.

De software van Mecalux is geïntegreerd met Yari's Exact Globe ERP om de operationele productiviteit te verhogen. “De synergie tussen systemen geeft ons een uitgebreid, real-time overzicht van al onze logistieke activiteiten, waardoor we gemakkelijker strategische beslissingen kunnen nemen en verbeteringen kunnen doorvoeren”, aldus Malik.

Logistieke optimalisatie van een cosmeticadistributeur

Easy WMS heeft alle magazijnprocessen geoptimaliseerd, van goederenontvangst uit de productielijnen tot orderpicking en distributie. "De software van Mecalux heeft ons geholpen onze logistiek te verbeteren. We kunnen nu sneller dan voorheen onze middelen toewijzen. Bovendien hebben we de kosten verlaagd door de tijd die nodig is voor elk proces te verkorten", legt de CEO van Yari uit.

Met RF-scanners stuurt het digitale systeem nauwkeurige instructies over elke taak naar de operatoren. “Digitalisering heeft ons een nieuwe manier van werken gegeven. “De dagelijkse werking van ons bedrijf is aanzienlijk verbeterd”, merkt Malik op.

Easy WMS heeft een van de meest veeleisende processen in het magazijn van Yari gestroomlijnd: orderpicken. Operatoren worden geholpen door software om de juiste cosmeticaproducten te vinden in het magazijn, zodat ze elke bestelling sneller kunnen verwerken. “Deze digitale tool maakt het werk makkelijker en voorkomt fouten”, zegt Malik.

Hoe heeft Yari orderpicking gestroomlijnd? Niet alleen dankzij de specifieke instructies van Easy WMS, maar ook dankzij de efficiënte organisatie van magazijntaken. Vroeger pickten de operatoren de ene bestelling na de andere, maar nu picken ze meerdere orders tegelijk. De pickers gebruiken de groeperingsmethode, wat inhoudt dat ze artikelen voor meerdere orders tijdens dezelfde route verzamelen.

Een van hun grootste klanten is Kruidvat. Deze bekende keten van apotheken en drogisterijen is gespecialiseerd in gezondheids- en schoonheidsproducten in Nederland. Zij plaatsen vaak grote bestellingen. "Voorheen hadden we meerdere dagen nodig om deze bestellingen te verzenden, maar nu kunnen we de klus in minder dan drie uur klaren", aldus de CEO.

Logistieke herstructurering door gedigitaliseerde processen

Om de orderpicking te versnellen, heeft Yari alle logistieke processen heringericht.

Een van de dingen die de grootste impact heeft gehad op een gestroomlijnde orderpicking is voorraadbeheer. “Door de voorraad goed georganiseerd te houden, kunnen operatoren gemakkelijker de cosmetica vinden die ze nodig hebben om bestellingen uit te voeren. “Doordat we een beter beeld hebben op onze voorraad, kunnen we producten sneller vinden”, legt Malik uit.

Wanneer de goederen uit de productie arriveren, wijst Easy WMS aan elke pallet een locatie toe, rekening houdend met variabelen zoals de SKU of het niveau van de vraag. De huid- en haarverzorgingsproducten worden automatisch verwerkt, waardoor de kans op fouten minimaal is.

Ook andere magazijntaken zijn vereenvoudigd dankzij digitalisering. De software van Mecalux bepaalt de beste routes, zodat operatoren de kortst mogelijke afstanden afleggen tijdens het orderpicken of opslaan van cosmetica.

De activiteiten van een cosmeticadistributeur stroomlijnen

De efficiëntiewinst bij Yari bewijst nogmaals de kracht van innovatie. Door het magazijn te digitaliseren met Easy WMS heeft het bedrijf zijn logistieke processen gestroomlijnd en kan het aan de verwachtingen van zijn klanten voldoen en steeds snellere levertijden neerzetten.

Dankzij de combinatie van intelligent voorraadbeheer en rationele werkorganisatie kon Yari het aantal gepickte orders verdubbelen. Zo heeft het bedrijf operationele uitmuntendheid kunnen garanderen en zich kunnen positioneren als leider in de Europese cosmetica-industrie.

Digitalisering is de sleutel geweest bij het optimaliseren van onze logistieke processen en het versterken van onze relaties met klanten in heel Europa.

Tabassum MalikCEO van Yar

Vraag een deskundige